Marieh

I wont be a rockstar, I will be a legend. F. Mercury

Tintin ♥

Publicerad 2012-09-26 14:07:00 i Marieh

 
I går gick kulturhuset ut med att Tintinlitteratur skulle tas bort från barnavdelningen. Efter ett tag, och säkert en utskällning senare sade de istället att man skulle ta tillbaka dem. "Kulturhuset ska inte syssla med censur". Skadan var förstås redan skedd, överallt pratas det om Tintin-censuren. Det var inte direkt första gången som man velat censurera Tintin, denna tecknade journalist som jag älskat sen jag var liten.
Mina syskon var med i Tintinklubben när de var små, därför hade jag tillgång till dessa tidningar när jag var liten, och nu när jag är stor för den delen. Jag älskar dem fortfarande. Det gör mig dock varken till rasist eller homofob som bibliotekschefen för barnavdelningen är så rädd att barnen ska bli.
"Barn tar in allt okritiskt" sade han. Jag har nog aldrig mött ett barn som varit okritiskt, vad hon/han än gör. De ställer frågor hela tiden, undrar, vill veta mer och är öppna för förklaringar. Det är lätt att säga "på den tiden trodde de att det var si och så, men nu vet vi ju att det inte är så" och att de lyssnar. Tar in. Funderar. För det är så barn fungerar. Att någon som är ansvarig för barnböcker inte vet det är skrämmande. Hur kan man se ner på barn när man på ett eller annat sätt arbetar med barn? Eller rättare sagt, hur kan man göra det alls? Det är bra att föra en diskussion med barn, på deras nivå. Det är så man stimulerar deras tankar. Det är också det de vill.
Man ska ju också komma ihåg att det finns andra figurer i barnböcker som man kan... ifrågasätta. Man ska ju inte kritisera Astrid Lindgren men de flesta är väl överens om att Karlsson på Taket var en riktig mobbare? Disney är ju också ett sådant företag som är barnvänligt, men många sagor förmedlar kvinnoförakt, och sedan har vi ju tomteverkstan som får varje julafton klockan 15.00 som vi älskar, eller älskat, där jag upp i vuxen ålder, på riktigt trott att negerdockan ("Mommy!") faktiskt var en apa, inte att det var en afrikansk docka som var tecknad som en apa - på grund av fördomar, rasism. Minst lika illa som "Tintin i Kongo".
Ska vi börja censurera litteratur på grund av att de förmedlar fördomar som fanns förr (och som finns i samhället än i dag bara inte på samma sätt... eller?) så får vi inte mycket litteratur kvar.( Ska vi nämna kurriduttön och negerkungen i Pippi också? eller hur lång tid det tog för Disney att skapa en kvinnlig hjälte och inte bara små söta prinsessor) Och ska vi på riktigt göra det baserat på att barn är okritiska?! Nej, det är fel på så många sätt. Dessutom är väl tecknat ett sätt att föra ut olika nidbilder på ett lustigt sätt? Kalle Anka gör samma sak, det är en del av humorn. Ska vi börja censurera vår litteratur (och vårakomiker, som på många sätt försöker avdramatisera eller föra fram olika samhällsfenomen) så liknar vi snart en diktatur där man vill styra de intryck barn och vuxna ska få. Och det vill ingen. Hoppas jag.

Kommentarer

Postat av: mamsen

Publicerad 2012-09-26 16:00:24

BRA!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela